خدمات الکترونیک
تسهیلات صادراتی پس از حمل کالا و خدمات
شرح خدمت:
این نوع تسهیلات با هدف فراهم نمودن امکان فروش مدت‌دار کالا و خدمات اعطا می‌گردد
نوع خدمت:
اطلاع رسانی
نحوه ارائه خدمت:
مدارک مورد نیاز:

ضوابط عمومی استفاده از آن به شرح ذیل است:

1. ارائه تاییدیه در خصوص ایرانی بودن حداقل 60% ارزش کالا یا طرح صادراتی توسط وزارت­خانه ذی­ربط (در مورد کالا) و یا کمیته موضوع ماده 19 مستقر در سازمان توسعه تجارت ایران (در مورد طرح).

2. تصویب در ارکان اعتباری بانک توسعه صادرات ایران.

3. تایید توجیه­پذیری فنی، مالی و اقتصادی طرح صادراتی.

4. تایید توانمندی صادرکننده/ پیمانکار ایرانی.

5. اخذ پوشش صندوق ضمانت صادرات ایران یا موسسات بیمه‌ای معتبر بین­المللی بابت بازپرداخت اصل و سود تسهیلات درصورت قصور خریدار خارجی.

این تسهیلات در دو نوع اعتبار خریدار و اعتبار فروشنده می‌باشد:

 
 

الف. اعتبار خریدار

اعتبار خریدار اعطای تسهیلات به خریداران است به منظور پرداخت وجه کالا یا خدمات به فروشنده و بازپرداخت اصل و سود توسط خریدار در سررسید(های) مقرر مطابق با شرایط و مفاد قرارداد تامین مالی در ازای تضامین بانکی مورد قبول (Bank Guarantee)، تضمین دولتی (Sovereign Guarantee)، تضمین شرکتی (Corporate Guarantee)

اعتبار خریدار به دو روش اعطاء می‌شود:

· به صورت موردی: قرارداد تامین مالی برای یک پروژه و یا طرح مشخص منعقد می‌گردد. به عبارت دیگر این بانک آمادگی دارد صادرات کالا و خدمات، اجرای طرحهای خدمات فنی و مهندسی را تحت پوشش بیمه‌ای صندوق ضمانت صادرات ایران در صورت تامین منابع لازم در قالب اعتبار خریدار تامین مالی نماید. لذا حتی در صورت عدم وجود خطوط اعتباری بالفعل (عدم وجود قرارداد با دولت و یا بانک کشور خارجی)، در صورت دریافت ضمانت دولتی/ بانکی/شرکتی از طرف خارجی و اخذ پوشش بیمه‌ای صندوق ضمانت صادرات،‌ نسبت به انعقاد موردی قرارداد تامین مالی اقدام خواهد شد.

· در قالب خط اعتباری: به­منظور ارتقای روابط بانکی با بانکهای خارجی و همچنین تسهیل در روند تامین مالی در قالب اعتبار خریدار،‌ بانک توسعه صادرات ایران اقدام به اعطای خطوط اعتباری به بانکهای خارجی می‌نماید. بدین ترتیب خطوط مذکور برای تامین مالی صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این حالت قرارداد تامین مالی به­صورت عام منعقد و در قالب آن، به طرحهای صادراتی متعددی بصورت خاص اعتبار اعطا می‌شود.

اعتبار خریدار از لحاظ نوع کالا و مدت زمان بازپرداخت به شرح ذیل قابل طبقه بندی است:

· جهت تامین مالی صادرات کالاهای مصرفی (کوتاه مدت): در این حالت تامین مالی حداکثر تا100 درصد قرارداد تجاری و در قبال ارائه اسناد مطابق با شرایط اعتبار اسنادی و ارایه اسناد در قالب بروات و اسناد وصولی، امکان پذیر است همچنین دوره بازپرداخت حداکثر دو سال از تاریخ پرداخت وجه به صادرکننده

· جهت تامین مالی صادرات کالاهای سرمایه ای یا طرح (میان مدت): در این حالت تامین مالی حداکثر تا 85 درصد ارزش سیاهه تجاری و در قبال ارائه اسناد مطابق با شرایط اعتبار اسنادی و ارایه اسناد در قالب بروات و اسناد وصولی، امکان پذیر می‌باشد. همچنین دوره بازپرداخت نیز حداکثر پنج سال از تاریخ حمل و یا اتمام طرح می‌باشد.

اعطای تسهیلات اعتبار خریدار، در مرحله اول مستلزم توافق اولیه صادرکنندگان/پیمانکاران و یا سرمایه گذاران ایرانی با خریداران/کارفرمایان خارجی و ارائه درخواست از سوی طرف ایرانی می‌باشد. براساس قوانین و مقررات جاری درخواستهای واصله در سه محور ذیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت:

1- ریسک عدم بازپرداخت و امکان پوشش بیمه ای تسهیلات اعطایی

2- توجیه پذیری طرح صادراتی و ایرانی بودن حداقل 60 درصد ارزش آن

3- توانمندی صادرکننده/پیمانکار و یا سرمایه گذار ایرانی

در حال حاضر با توجه به انعقاد قرارداد خط اعتباری با کشورهای روسیه، عراق و ارمنستان تسهیلات اعتبار خریدار برای این کشورهای بشرح ذیل قابل استفاده می‌باشد و برای سایر درخواستها نیز قابل بررسی می‌باشد .

1- قراردادهای ترتیبات بانکی منعقده با Russian Financial Corporation (RFC) بانک مسکو

بر اساس سه فقره قرارداد ترتیبات بانکی منعقده بین بانک توسعه صادرات ایران و بانک مالی روسیه
(Bank Russian Financial Corporation- RFC ) هر یک به مبلغ ده میلیون یورو، گشایش اعتبارات اسنادی صادراتی/وارداتی و اعتبارات وصولی صادراتی/وارداتی از سوی طرفین به تقاضای واردکنندگان روسی/ایرانی به نفع صادرکنندگان ایرانی/روسی امکانپذیر خواهد بود که پس از حمل کالا و ارائه اسناد مطابق با شرایط اعتبار توسط بانک ذینفع، بانک متقاضی اقدام به واریز وجه اسناد در حساب بانک ذینفع نزد میربیزنس بانک مسکو به نفع صادرکننده مربوطه می‌نماید. مراحل استفاده از تسهیلات هر یک از قراردادهای ترتیبات بانکی منعقده به شرح ذیل می‌باشند:

الف) قرارداد ترتیبات بانکی درخصوص گشایش اعتبارات اسنادی توسط RFC بانک مسکو به نفع صادرکنندگان ایرانی کالا به کشور روسیه تا سقف مبلغ ده میلیون یورو:

1- انعقاد قرارداد تجاری بین صادرکننده ایرانی و خریدار روسی؛

2- ارائه نسخه ای از قرارداد تجاری از سوی خریدار به بانک RFC به منظور اعتبار سنجی؛

3- ارائه درخواست بانک روسی به بانک توسعه صادارت جهت تایید قرارداد از سوی بانک توسعه صادرات (اداره تامین مالی و سرمایه گذاری بین الملل)؛

4- اعلام قبولی بانک توسعه صادرات (اداره تامین مالی و سرمایه گذاری بین الملل) به منظور گشایش اعتبار اسنادی از سوی بانک RFC به نفع صادر کننده ایرانی؛

5- ارائه اسناد حمل توسط صادرکننده ایرانی به بانک توسعه صادرات جهت ارسال به بانک RFC به منظور معامله اسناد؛

6- معامله اسناد توسط بانک روسی و پرداخت وجه؛

7- واریز مبلغ اسناد به حساب ارزی صادرکنننده؛ خاطر نشان می‌سازد، این وجه ارز با منشاء خارجی است و قابلیت حواله به خارج از کشور را دارا می‌باشد؛ همچنین با توجه به درخواست طرف روسی و موافقت بانک مرکزی خرید ارز از صادرکنندگان ایرانی از طریق صرافی بانک توسعه صادرات و یا سایر صرافی های مجاز امکان پذیر است. خاطر نشان می‌سازد، با توجه به بخشنامه اخیر بانک مرکزی امکان خرید ارز صادراتی مستقیماً توسط بانک فراهم شده است.

ب) مراحل استفاده از تسهیلات موضوع قرارداد ترتیبات بانکی در خصوص گشایش اعتبارات اسنادی توسط این بانک به نفع RFC بانک مسکو به منظور تسهیل واردات کالا از فدراسیون روسیه تا سقف مبلغ ده میلیون یورو:

1- انعقاد قرارداد تجاری بین صادرکننده روسیه‌ای و خریدار ایرانی؛

2- ارائه نسخه ای از قرارداد تجاری از سوی خریدار به این بانک به منظور اعتبار سنجی؛

3- ارائه درخواست این بانک به RFC بانک مسکو جهت تایید قرارداد تجاری؛

4- اعلام قبولی RFC بانک مسکو به منظور گشایش اعتبار اسنادی از سوی این بانک به نفع صادر کننده روسی؛

5- ارائه اسناد حمل توسط صادرکننده روسی به RFC بانک مسکو جهت ارسال به این بانک به منظور معامله اسناد؛

6- معامله اسناد توسط این بانک و واریز مبلغ اسناد توسط این بانک به حساب ارزی RFC بانک مسکو در میربیزنس بانک مسکو و واریز آن در حساب صادرکننده توسط RFC بانک مسکو؛

ج) مراحل استفاده از تسهیلات موضوع قرارداد ترتیبات بانکی در خصوص انجام معامله از طریق اسناد وصولی توسط بانک‌های توسعه صادرات ایران و RFC بانک مسکو به نفع یکدیگر به منظور تسهیل واردات و صادرات کالا بین دو کشور تا سقف مبلغ ده میلیون یورو:

8- انعقاد قرارداد تجاری بین صادرکننده و واردکننده ذیربط دو کشور ایران و روسیه؛

9- ارائه نسخه ای از قرارداد تجاری از سوی واردکننده به بانک عامل ذیربط (بانک توسعه صادرات ایران یا RFC

10- ارائه درخواست بانک عامل واردکننده به بانک عامل صادرکننده جهت تایید قرارداد تجاری؛

11- اعلام قبولی بانک عامل صادرکننده به بانک عامل واردکننده به منظور انجام عملیات از طریق بروات وصولی؛

12- ارائه اسناد حمل توسط صادرکننده به بانک عامل خود جهت ارسال به بانک عامل واردکننده به منظور معامله اسناد؛

13- معامله اسناد وصولی توسط بانک عامل واردکننده و واریز مبلغ اسناد ذیربط به حساب ارزی بانک عامل صادرکننده در میربیزنس بانک مسکو و واریز آن در حساب صادرکننده توسط بانک عامل صادرکننده؛

2- قرارداد اعطای خط اعتباری ده میلیون یورویی به Mir Business Bank مسکو

پیش نویس قرارداد تامین مالی در قالب اعتبار خریدار در جریان سومین اجلاس گروه بانکی و مالی ایران و روسیه به مسئولین محترم میربیزنس بانک مسکو ارائه گردید. پیرو پیگیریهای این بانک در خصوص پیش نویس مذکور و تایید پیش نویس توسط میربیزنس بانک مسکو، قرارداد مذکور در سال گذشته به امضاء رسید. قرارداد مذکور به مبلغ ده میلیون یورو با دوره بازپرداخت حداکثر 2 سال، نرخ سود سالانه 5 درصد و در قالب اعتبار خریدار تنظیم شده و هم اکنون قابل اجرا می‌باشد.

رویه استفاده از خط اعتباری ده میلیون یورویی اعطایی به Mir Business Bank مسکو

1- انعقاد قرارداد تجاری/پیمانکاری بین صادرکننده ایرانی و خریدار روسی؛

2- مراجعه خریدار روسی به Mir Business Bank و ارائه درخواست برای استفاده از خط اعتباری؛

3- ارسال درخواست تامین مالی (Financing Application) توسط Mir Business Bank به بانک توسعه صادرات ایران در قالب ضمیمه شماره 1 (Annex 1) قرارداد منعقده بین دو بانک؛

4- مراجعه صادرکننده ایرانی به مدیریت امور بین الملل بانک توسعه صادرات ایران و ارائه درخواست تامین مالی در قالب فرمهای مربوطه منضم به مدارک و مستندات مورد نیاز و قرارداد تجاری جهت طرح در ارکان اعتباری بانک توسعه صادرات ایران؛

5- ارسال تاییدیه ایرانی بودن حداقل 60% از کالای صادراتی توسط وزارتخانه مربوطه به بانک توسعه صادرات ایران؛

6- طرح درخواست تامین مالی در کمیته اعتباری و هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران به منظور صدور مصوبه اعتباری مربوطه؛

7- ابلاغ موافقت اصولی بانک توسعه صادرات ایران به صادرکننده ایرانی برای تامین مالی طرح صادراتی و اعلام شرایط تامین مالی (از قبیل دوره برداشت و دوره بازپرداخت و ...)؛

8- اعلام موافقت بانک توسعه صادرات (Declaration of Acceptance) به Mir Business Bank برای تامین مالی طرح صادراتی در قالب ضمیمه شماره 2 (Annex 2) قرارداد منعقده بین دو بانک؛

9- گشایش اعتبار اسنادی توسط Mir Business Bank به نفع صادرکننده ایرانی؛

10- پرداخت هزینه کارشناسی معادل 5/1 در هزار مبلغ تسهیلات از صادرکننده ایرانی (با توجه به عدم وجود Management Fee در متن قرارداد تأمین‌مالی منعقده)؛

11- دریافت اعتبار اسنادی توسط بانک توسعه صادرات و ابلاغ آن به صادر کننده ایرانی؛

12- ارائه اسناد حمل توسط صادرکننده ایرانی به بانک توسعه صادرات مطابق با شرایط اعتباری اسنادی گشایش شده؛

13- ارسال اسناد به Mir Business Bank توسط بانک توسعه صادرات و دریافت تاییدیه و تعهد پرداخت؛

14- پرداخت تسهیلات به صادرکننده ایرانی توسط بانک توسعه صادرات ایران (واریز به حساب صادرکنندگان با ارز منشاء خارجی)

15- اعلام جدول زمانی اقساط توسط بانک توسعه صادرات به Mir Business Bank

16- بازپرداخت تسهیلات توسط Mir Business Bank

3- قرارداد تأمین‌مالی کوتاه مدت منعقده با بانک ملت ایروان ارمنستان:

دوره استفاده از خط اعتباری

دو سال از تاریخ اجرایی شدن قرارداد خط اعتباری

میزان تامین مالی

100% مبلغ قرارداد تجاری/پروفرما

روش پرداخت

گشایش اعتبار اسنادی

دوره بازپرداخت

2سال طی 4قسط متوالی شش ماهه (اولین قسط، شش ماه بعد از هرپرداخت)؛

   

-: ؛

-: ؛

-: ؛

-:

4- قرارداد تامین مالی کوتاه مدت با بانک البلاد عراق

مبلغ قرارداد

18 میلیون دلار

مدت

حداکثر دوساله (طی 4 قسط)

نرخ سود تسهیلات

5 درصد در سال

موسسه بیمه اعتبار صادراتی

صندوق ضمانت صادرات ایران

ابزار پرداخت

اعتباراسنادی

بعلاوه اخذ خط اعتباری از اگزیم بانک کره جنوبی و اکو بانک ترکیه جهت تامین مالی واردات در حال نهایی شدن است.

ب. اعتبار فروشنده

در « اعتبار فروشنده»، فروشنده، قرارداد تجاری خود را با خریدار به صورت مدت‌دار منعقد و می‌پذیرد که خریدار یا بانک خریدار، وجه کالا یا خدمات را از طریق اعتبار اسنادی و یا برات مدت‌دار بپردازد. سپس از بانک درخواست تسهیلات می‌نماید و بانک پس از بررسی و حصول اطمینان در خصوص موارد ذیل، نسبت به تنزیل اعتبار اسنادی و یا برات مدت‌دار فوق‌الذکر در قالب عقد خرید دین اقدام می‌نماید.

نکات مهم:

- فروشنده باید قبل از انعقاد قرارداد تجاری یا صدور پروفرما، درخصوص وضعیت اعتباری بانک خریدار / خریدار و هزینه‌های تسهیلات با بانک مشورت نموده، سپس در خصوص بانک گشاینده اعتبار اسنادی و یا متعهد برات مدت‌دار با خریدار توافق نماید.

- از آنجا که هزینه‌های تسهیلات از فروشنده اخذ می‌شود، فروشنده باید این هزینه‌ها را به همراه نرخ تنزیل بانک و نرخ حق بیمه (در صورت نیاز) در قیمت خود لحاظ نماید. "

 
فرآیند انجام کار:
لینک مرتبط با خدمت:
Powered by DorsaPortal